תהליך התמחור הוא חלק חשוב ובלתי נפרד בניהול בעסקים. התמחור משפיע על הרווחיות של העסק ועל תחרותיותו בשוק. אחת המשימות המרכזיות בתהליך התמחור היא תמחור מוצרים ושעות עבודה. נתייחס כאן לנושא התמחור ונסקור את האתגרים והשיטות המקובלות ביישומם.
תמחור של מוצרים ושעות עבודה הוא תהליך מורכב הדורש יכולת אנליטית וניסיון בתחום. אחד האתגרים המרכזיים הוא להעריך את העלויות השוטפות של המוצרים ואת השעות עבודה הנדרשות לספקו לחייבים להתחשב בהם בתהליך התמחור. עלינו לקחת בחשבון את רכישת הציוד, שכר העובדים, עלויות הפעלה, עלויות שיווק וכלל העלויות הנוספות הקשורות לייצור ומכירת המוצר כגון מחסנאות ולוגיסטיקה והן את שעות העבודה הנדרשות לאספקת המוצר או השירות.
נוסף על כך, יש לשקול גם את סבלנות שוק, ניצול חדשנות ורווחיות משופרת במסגרת תהליך התמחור. התמחור צריך להיות אטרקטיבי עבור לקוחות העסק ובו זמנית לתת לעסק את הרווחיות הרצויה.שיטות התמחור המובהקות ביותר הן התמחור לפי עלות והתמחור לפי שוק. בתמחור לפי עלות, אנו מחשיבים את עלות המוצר ואת העלויות העקיפות שלו כגון אחסנה ושילוח ואף מימון ואת שעות העבודה הנדרשות כדי לספק אותו, ומוסיפים לעלות זו שורת רווח המסמלת את הרווח הרצוי של העסק.
בתמחור לפי שוק, מה שנקרא גם “המחרה”, אנו מבצעים מחקר שוק ומשווים את מחירי המוצרים או במכירת שרותים את מחיר שעת העבודה שלנו לפי מה שמתקיים בשוק. בשתי השיטות עלינו לשקול את היתרונות והחסרונות ולבחור את התמחור המתאים ביותר לעסק שלנו. נכון לבצע את שניהם ולהשוות ולמקסם את המחיר כך שהריווחיות תהיה כמה שיותר גבוהה מתוך התחשבות במחירי השוק, המתחרים, והיתרונות או החסרונות שלנו מול מה שנותנים המתחרים. עם זאת, כדי לקבל תמורה טובה על מוצרים או שעות עבודה, ייתכן ויהיו דברים מיוחדים שנדרש להתמקד בהם. לדוגמה, אם יש לנו מוצר עם חומרים יקרים, יהיה עלינו לחשוב על שיטת תמחור יעילה שתיקח בחשבון את הסיכונים הכלכליים ותמקם את המוצר במחיר תחרותי.
אם למשל יש לנו מוצרים שהאחריות עליהם משמעותית וחלקם נוטים להתקלקל, חשוב שניקח את זה בחשבון. אם למשל יש לנו מוצרים שנמכרים לאט והמלאי יושב הרבה זמן, יש לזה עלות, מחסנאות ומימון וסיכון, שאותם חשוב שניקח בחשבון כשאנחנו בונים את התמחור.בנוסף, עם התקדמות הטכנולוגיה והתפתחות דינמיקות השוק, התמחור המסורתי ייתכן ולא יתן תוצאה מספיק טובה.
כיום, רוב המודלים המודרניים לתמחור משתמשים בשיטות חישוביות ובניתוח נתונים כדי להעניק תמורה מיטבית עבור מוצרים או שעות עבודה. כלי כמו מודלים כלכליים, ניתוח תחרותי, ותהליכי מידע מתקדמים עוזרים לחברות לבצע תמחור מדויק ויעיל, ובדרך כלל דינמי, כזה שמשתנה לפי המצב, למשל לפי עונתיות, או דגימה קבועה של מחירי שוק – למשל בתחום הקימאונאות, למשל במכירת ירקות ופירות.
סיכום
התמחור הוא תהליך מרכזי וחשוב בניהול עסקים בחברה המודרנית. תהליך התמחור משתנה ומתקדם עם השנים, ודורש להיות ערניים לשינויים בשוק ולתהליכים טכנולוגיים מתקדמים. תהליך התמחור יכול לסייע לעסקים לקבל תמורה מיטבית ולשרוד ולצמוח בסביבה התחרותית המשתנה של היום.