מי שניסה לכתוב כותרת טובה ללא הצלחה, יודע שאפשר להרגיש את התסכול בגוף.
בייחוד בתקופה הנוכחית, כשרוב האנשים מסתפקים בקריאת הכותרת בלבד.
אחרי שהתאמצנו לכתוב על נושא חשוב, נתנו את הטיפים הכי טובים שלנו ואנחנו מתים לשתף את הקוראים שלנו במידע,
נתקענו בכותרת.
בעולמנו המהיר, העמוס, הקצבי והנהדר – מתפרסמות בכל יום מספר מילים עצום בכמות אדירה של פוסטים ומאמרים שיווקיים.
אתם חייבים לבלוט כדי ללכוד את תשומת הלב של הקוראים,
והתחרות על תשומת ליבו של הקורא רק מתגברת.
ניתוח של עשרות פוסטים שזכו להמון שיתופים ובחינה של מאות כותרות, גילו מהם המתכונים הבטוחים לכתיבת כותרת טובה ומושכת שבאמת עובדת.
אז מה תמצאו במאמר הזה:
א. סוגי מתכונים.
ב .דוגמאות לכותרות שהשתמשו במתכונים.
ג. את המרכיבים.
ד. הסברים.
ה .אופן ההכנה.
כאמור, כל מתכון מכיל דוגמאות מעשיות.
כל אחת מהדוגמאות שתקראו זכתה לפחות לאלף שיתופים,
והופיעה בעשרת הפוסטים המובילים בכל אחד מהאתרים שנבדקו.
אז, אתם רוצים לדעת איך לכתוב כותרת שבאמת עובדות?
מתכון מספר 1: “על האש”- שאלה בוערת
דוגמאות:
א. האם אתם באמת צריכים סימן קריאה בכתיבה?
ב. האם האתר שלך ישרוד את דרישות גוגל למכשירים ניידים?
ג. להתבייש במפלי השומן מול קבלה עצמית- האם זה בסדר להיות שמן?
ד. עד כמה מילות מפתח חשובות?
ה. האם אתה באמת יודע לאהוב את עצמך?
מרכיבים:
השאלה הכי בוערת בתחום שלך.
הסבר:
כולנו מתמודדים עם המון שאלות ביום ומחפשים את התשובות בכל מקום. כל אחד היה שמח למצוא את התשובה לשאלות בוערות, במרחק הקלקה פשוטה. שאלות גם מעוררות סקרנות. אומרים שהסקרנות הרגה את החתול אבל במקרה של הלקוחות שלכם, הסקרנות גורמת להם לפעול. לכן זה מאוד פשוט – אתם תעוררו סקרנות והם יסתקרנו.
לכותרת שאלת השאלות יש רייטינג נמוך. משום מה, כותבים לא מרבים להשתמש בה. יחד עם זאת, מחקרים הראו שעל כותרת המכילות שאלות בטוויטר, לוחצים יותר מאשר על כותרות המכילות הצהרות. כדאי לנסות.
אופן ההכנה:
מכניסים לחשיבה הפעילה שלנו את השאלות הבאות:
- מה מעסיק את הקוראים שלנו?
- על אילו שאלות הם מחפשים תשובות?
- מהם הוויכוחים או הדיונים הבוערים ביותר בתחום ההתמחות שלנו?
לאחר שזיהינו, נשתמש בכותרת גם כדי לייצר את ראשי הפרקים למאמר ולספק בפוסט תשובות עמוקות ומלאות ערך.
זכרו: כותרת כללית נשמעת תפלה ומשעממת, ספציפיות מוסיפה עניין וטעם.
מתכון מספר 2: “לחתוך מלפפון”- מדריך פשוט
דוגמאות:
א. כיצד אוכלים ארוחה בפחות מדולר?
ב. איך להפוך רעיון אחד לחודשיים של תוכן שיווקי?
ג. כיצד חותכים בקבוק יין כך שיהפוך לפמוט יפהפה?
ד. איך מדברים עם לקוחות כועסים?
ה. כיצד לכתוב את מודעת המילים הרווחית ביותר?
מרכיבים:
הסברים פשוטים לקוראים, כיצד להשיג תוצאה רצויה.
הסבר:
הכותרת מבטיחה פתרון לבעיה. המתכון יעבוד בצורה הטובה ביותר, כאשר נדייק את הבעיה. כפי שראינו בדוגמה – לא מסבירים רק כיצד לאכול בזול אלא כיצד לאכול בפחות מדולר, לא רק תלמדו לכתוב מודעה אלא תלמדו כיצד לכתוב את המודעה הכי רווחית.
אופן ההכנה:
בודקים עם אלו בעיות הקוראים שלנו מתמודדים, איך ניתן לצמצם את הבעיה ולמצוא את הפתרון המדויק. כאשר לא בטוחים, מומלץ לשאול אותם. ננסח שאלה לעוקבים שלנו או לקוראי הניוזלטר ונבקש מהם לספר לנו מה מטריד אותם. לעניין זה נוח גם ליצור שאלון בגוגל דוקס, ואת התשובות רואים גם עם ניתוח מספרי. מניסיון, אפשר לקבל כאן חומר לחודש שלם של כתיבה.
מתכון מספר 3: “המרק הכי טוב שלי ” – סיפור מקרה
דוגמאות:
א. כיצד בניתי עסק אינטרנטי למכירת חולצות טי והכנסתי 1,248$ בשלושה שבועות?
ב. איך העלינו את תנועת המבקרים בדף הפייסבוק שלנו ב – 332% בשנת 2015?
ג. כיצד החזרתי הלוואה על סך 200,000 ש”ח תוך שנתיים?
ד. איך אפליקציית X הגיעה מאפס משתמשים למעל 600,000 תוך שלוש שנים?
מרכיבים:
מישהו שהשיג תוצאה רצויה ונחשקת בזמן נקוב.
הסבר:
זוהי אחת הגרסאות למתכון 2. הכותרת מעוררת סקרנות כיוון שהיא משתפת סיפור מקרה של אדם או חברה. הקוראים מעוניינים ללמוד מניסיונו.
חשוב- שימוש במתכון הזה מחייב אותנו לספציפיות יתר. אם נכתוב רק “איך בניתי עסק אינטרנטי”, זה כללי מדי, לא מעניין ולא מעורר סקרנות. לעומת זאת הכותרת בדוגמה הראשונה מאוד ספציפית וזכתה לכמעט עשרת אלפים שיתופים בבלוג האמריקאי בו התפרסמה.
אופן ההכנה:
מחפשים לקוחות שאפשר לספר את הסיפור שלהם או מראיינים אדם/חברה שמעוניינים לחלוק מניסיונם. חשבו – אולי הקוראים שלכם מעוניינים לשמוע את הסיפור האישי שלכם? חשוב – להוסיף פרטים מדויקים של התוצאות שהתקבלו על מנת להגדיל את אמינות המאמר ואת העניין בו.
מתכון מספר 4: “יין או במבה” – השוואה לא צפויה
דוגמאות:
א. מדוע שיווק תוכן מנצח פרסום?
ב. מדוע מערכות יחסים טובות עם לקוחות מנצחות מותגים?
ג. מדוע עליך לבנות אמון ולא תנועת לקוחות?
ד. מדוע פעילות גופנית חשובה יותר מהעסק שלי?
מרכיבים:
שני דברים שמעסיקים את הקוראים שלכם בחיי היום יום שלהם.
הסבר:
כולנו צריכים לבחור בחיים: האם להשקיע בפייסבוק או בלינקאדין, האם לשתות בירה או קפה, האם לעשות יוגה או לרוץ, האם נהיה יעילים יותר אם נגדיל את שעות העבודה או אם נצמצם אותן.
כותרת ההשוואה מבטיחה לנו פתרון לבחירה הקשה. היא עובדת בצורה הטובה ביותר, כאשר מנסים להפריך מיתוס, כאשר מציעים לאנשים לנסות דבר מסוים בזמן שכולם משוכנעים שהבחירה השנייה טובה יותר. נוסחה זו נוסתה בהצלחה במספר בלוגים מובילים והגיעה לתוצאות מרשימות.
אופן ההכנה:
חושבים – מהו המיתוס בתחום העיסוק שלנו שנרצה להפריך. מבררים מהן הבחירות הקשות ביותר העומדות בפני הלקוחות שלנו. השתמשו בכותרת הזאת, כאשר אתם מבקשים לתת תשובה מוחצת וודאית לוויכוחים הסוערים ביותר בתחום שלכם. אם בכותרות הקודמות ניתן להשתמש בתדירות גבוהה, שימרו את הכותרת הזאת לדילמות הגדולות באמת.
מתכון מספר 5: “ספר הבישול השלם” -המדריך
דוגמאות:
א. המדריך המדויק לאמירת: “לא”. איך נמנעים מפיתויים והסחות?
ב. איך עובדת שיטת התשלום עבור הקלקה – המדריך להדיוטות
ג. המדריך הקצר לדקדוק לאנשים עסוקים
ד. המדריך לרענון מהיר של התוכן הישן באתר שלך שיביא מלא קוראים
ה. מדריך למונחים השגורים בתוכן ויראלי
מרכיבים:
המדריך ה____ לתוצאה רצויה.
הסבר:
גם המדריך הוא מתכון קלאסי אבל חשוב לשים לב כיצד מחלקים את התוכן במדריך. השתמשו במילים לא רגילות וכותרות מדויקות כדי להימנע מלהישמע כמו כל המדריכים הטובים ביותר שכבר התפרסמו ו”מעלים אבק” ברשת. במחקר קוראים התברר שאף אחד לא רוצה לקרוא עוד “מדריך אולטימטיבי”. יחד עם זאת, המדריך לדקדוק שהופיע בדוגמה הראשונה, זכה ליותר מ- 2,000 שיתופים בבלוג בו פורסם, מה שמעיד על הצורך של הקוראים במדריך כזה.
אופן ההכנה:
חושבים אלו בעיות של הקוראים נוכל לפתור. אל תנסו לפתור את כל הבעיות במדריך אחד, אלא נסו לצמצם את הנושאים כך שתוכלו לתת מענה שלם לבעיה.
מתכון מספר 6: “איך שרפתי חביתה” שגיאות, טעויות ותקלות
דוגמאות:
א. תשעה דפי נחיתה גרועים שיגרמו לך להפסיד כסף
ב. 5 טעויות נפוצות שמונעות ממך לקבל החלטות נכונות
ג. 7 טעויות קטלניות בבחירת כיסא בטיחות שגם הורים מנוסים עושים
מרכיבים:
מספר טעויות שהובילו לנזקים.
הסבר:
מילים כמו תקלות, טעויות ושגיאות, הן מילים חזקות שמושכות את תשומת ליבנו. כולנו פוחדים לעשות טעויות טיפשיות, לכן רשימת טעויות מעוררות את סקרנותנו. הן מאתגרות אותנו לבדוק האם גם אנחנו בחרנו בחירות מוטעות.
שימו לב כיצד שני החלקים של המשפט מעודדים המשך קריאה. הוא גם מאיר לנו את הדרכים בהן אנחנו עלולים להיפגע (להפסיד כסף, לבחור בחירה גרועה) וגם מתייחס לדאגה שלנו, שמא כבר ביצענו טעות (גם הורים מנוסים טעו).
אופן ההכנה:
חושבים מהן הטעויות שהקוראים שלנו נוהגים לעשות או טעויות שאנחנו נהגנו לעשות בעבר. שימו לב לכלול במאמר הוראות כיצד להימנע מהטעויות.
מתכון מספר 7: “רשימת קניות” – הרשימה
דוגמאות:
א. 32 דרכים חוקיות להרוויח כסף מהבית
ב. 7 דרכים סודיות לעורר את מערכת היחסים שלך
ג. 15 דרכים פשוטות לייצר אווירה חיובית סביבך, החל מהיום
ד. 52 דרכים לומר למישהו שאתה אוהב ומעריך אותו
ה. 9 דרכים לבדר את הילדים, בלי להשתמש בסמארטפון
ו. 3 דרכים יצירתיות לזהות את האמת הפנימית שלך
מרכיבים:
מספר דרכים להשיג משהו מסוים.
הסבר:
התעייפתם ממאמרי רשימות? חבל. מאמרי רשימות ממשיכים להיות פופולריים בצורה יוצאת דופן. הפוסט בדוגמה הראשונה, על יצירת הכנסה מהבית, זכה למספר הלא יאומן של 1.8 מיליון שיתופים בבלוג של הכותב.
אופן ההכנה:
מהם הטיפים אותם אתם יכולים לחלוק עם הקוראים שלכם? מהם הניצחונות הקטנים שהקוראים יכולים להשיג בדרך לפתרון הבעיות שלהם?
אל תכתבו פוסט שטחי אלא כתבו טיפים שהקוראים שלכם יכולים ליישם מידית. להוספת עניין, כללו מילים מעניינות או מעוררות רגש בכותרת המאמר. מילים כמו: חוקי, סודי, נעימות, אהבה, או אמת. ככל שהרשימה ארוכה, יש סיכוי להגדיל את מספר השיתופים.
מתכון מספר 8: “ערכים תזונתיים” – למה
דוגמאות:
א. למה תוכן טוב וייחודי צריך להיעלם מהעולם?
ב. מדוע קידום אתרים הוא בעצם תוכן שיווקי?
ג. למה יציאה מהבית הופכת אותך חכם יותר, חזק יותר ורוחני יותר?
ד. מדוע להתחיל הכל מחדש, שוב, זה מעולה?
מרכיבים:
עובדות מפתיעות וההסבר שלהן.
הסבר:
ישנה טענה שאנשים מתעניינים ב“איך” ולא ב“למה”, אך הנוסחה הזאת מוכיחה שזה לא נכון. אנשים רוצים לדעת מה הסיבה שדברים הם כמו שהם: למה ילדים שואלים שאלות כמו “למה הדשא ירוק” “למה אנשים חולים” “מדוע המים רטובים”. כותרות מסוג זה שותפו מספר גדול מאוד של פעמים במגוון בלוגים.
אופן ההכנה:
הנוסחה הזאת עובדת רק כאשר אתם מוכיחים נקודת מבט מפתיעה במאמר שלכם. למשל: אף אחד לא רוצה להתחיל הכל מההתחלה שוב. אז מה כל כך מעולה בזה? כולם חושבים שהם צריכים לכתוב תוכן ייחודי, אז למה הכותב אומר שזה צריך להיעלם?
מתכון מספר 9: “אבות המזון” – הסיבות
דוגמאות:
א. 8 סיבות לכך שאנשים מצליחים בוחרים ללבוש את אותם הבגדים בכל יום
ב. 13 סיבות לכך שמודעות פרסום בבלוג הן אסטרטגיה טיפשית (ומה כדאי לעשות במקום)
ג. 11 סיבות לשתות יותר מי לימון
ד. 5 סיבות לכך שלא אכפת לי להישבע מול הילדים שלי
ה. 10 סיבות מדוע כדאי תמיד לבחור בבחורה ששותה וויסקי
מרכיבים:
מספר סיבות לתוצאה מפתיעה.
הסבר:
המתכון הזה מעולה במיוחד כיוון שהוא משלב בין רשימה (שמושכת תשומת לב) לבין סיבה מדוע עובדה מוזרה היא נכונה.
אופן ההכנה:
אם יש לכם סיבה מפתיעה ומוחצת למה רוב האנשים טועים, השתמשו במתכון 8 אבל אם יש לכם יותר מסיבה אחת, השתמשו במתכון הזה, על מנת לזכות בשיתופים רבים יותר. ניתן להשתמש במתכון על מנת לעורר ויכוח ולהעלות את מספר התגובות והשיתופים רק היו בטוחים שיש לכם דרך לנמק ולהסביר את הטענות שלכם.
מתכון מספר 10: “מנת השף” – המשולבת
דוגמאות:
א. איך להעלות את דירוג האתר שלך בגוגל: 9 צעדים בדרך לדירוג גבוה יותר באמצעות אנאליטיקס
ב. איך להתגבר על תסכול: 3 דרכים פשוטים אך יעילות
ג. איך להיות עקביים: 5 דרכים לגרום לדברים לקרות עבורך, תמיד
ד. איך למשוך מזל טוב: 4 סודות, מגובים במחקרים
מרכיבים:
איך להשיג תוצאה רצויה + מספר מדויק של צעדים או טיפים.
הסבר:
שלבו שני מתכונים מנצחים “איך” ו“הרשימה” וקיבלתם את מנת השף – המשולבת. המתכון הזה עובד טוב במיוחד, כיוון שהוא ממוקד. במספר מועט של מילים בכותרת, הקוראים יודעים מה הם יכולים ללמוד מהמאמר.
אופן ההכנה:
התחילו בכתיבת כותרת “איך” קצרה מאוד לחלק הראשון של הנוסחה, כאשר אתם שמים דגש על הבעיה הבוערת ביותר שהקוראים שלכם מתמודדים איתה. בשלב בשני חשבו כמה טיפים תוכלו לחלוק עם הקוראים בחלק השני של הכותרת.
אומנות כתיבת הכותרת
חיבור כותרת שלא ניתן לדלג עליה, לא מתחילה ביישום מתכון מגניב. אלא
בהכרות עם הקוראים שלכם.
הבינו מה הסיבות שמדירות שינה מעיניהם.
בררו מדוע הם לא מצליחים להחליט.
שאלו אותם עם מה הם מתמודדים.
ענו על השאלות הבוערות ביותר שלהם.
עזרו להם להתגבר על פיתויים ותסכולים שהורסים את חייהם.
כאשר הכותרת שלכם משתמשת בנוסחה בדוקה ומוכחת ובנוסף עונה על בעיות הקוראים, תשמחו לגלות שיתופים רבים יותר ותנועת קוראים גדולה יותר. זו הדרך להפוך לבלוגר פופלארי ומומחה בתחומך.
סוף שהוא התחלה, תמיד – חשבו קודם על הקוראים שלכם.
אז, מהן הבעיות שמטרידות את הקהל הפוטנציאלי שלכם? איך אתם יכולים לסייע להם לפתור אותן? אם יש לכם תשובות לשתי השאלות הללו, יש לכם רעיון לכותרת. ספרו לנו, על מה אתם מקפידים בכותרות שלכם?