הלייקים בפייסבוק הם אחת מדרכי הפרסום החזקות ביותר בימינו. אבל לפני כמעט שנה, פייסבוק שחררה לאויר העולם את התחליף של הלייק – הרגשות. עכשיו עולה השאלה – האם גם לרגשות יש את אותו אפקט כמו ללייק?
על מה אנחנו מדברים? אתם מכירים את הכפתור “לייק”, נכון? או “אהבתי” בעברית. אם תלחצו עליו לחיצה ארוכה, תפתח לכם האפשרות להביע רגש מסוים. תוכלו, במקום “לחבב” את הפוסט, להביע אהבה, צחוק ואפילו כעס. הרגשות האלו פתחו בפנינו עולם חדש לגמרי.
למה פייסבוק הרגישה צורך לאפשר לנו להביע רגשות כאלו? פייסבוק שמה לב ש”לייק” הוא לא תמיד התשובה שאנחנו מחפשים. פוסטים על פוליטיקאים מושחתים, או עם סיפורים עצובים, לא מעוררים בנו את הרצון לעשות “לייק”. הם מעוררים בנו רגש אחר. ואם לא תהייה לנו אפשרות להביע אותו, יתכן שנבחר לא להביע רגש כלל.
אם לא הבענו את הרגש שחווינו, פייסבוק לא תוכל לאסוף עלינו נתונים ולגלות מה מעניין אותנו ומה לא מעניין. באמצעות הרגשות האלו, פייסבוק מרחיבה את יכולתה לאסוף מידע רב יותר. אבל מה המשמעות של זה לנו, בעלי העסקים?
מהי המשמעות של הרגש?
ראשית, עלינו להבין כי משמעותו של הרגש היא כמשמעותו של הלייק. אם אדם מסוים הביע רגש מסוים על הפוסט שלכם, החברים שלו יחשפו לזה ופייסבוק תזכור את זה. מה זה אומר שפייסבוק תזכור את זה?
זה אומר שאותו אדם יראה בהמשך עדכונים ופוסטים נוספים מהעמוד שלכם. גם אם הוא הביע כעס.
אתם ודאי שואלים את עצמכם למה כעס מוביל לכך שניחשף לפוסטים נוספים מאותו אדם. ובכן, אם אכן שאלתם, אז אולי תתפלאו לשמוע שאנשים למעשה מחפשים לפעמים גם להתרגז ברשתות החברתיות. אנשים לא רק מחפשים לצחוק, לאהוב ולהתחבר, הם גם מחפשים את מה שמרתיח אותם, את מה שמעורר אצלם כעס. יותר מכך, פוסטים שהביעו עליהם כעס רב יותר, ישנו סיכוי גבוה יותר שהם יצאו מהרשתות החברתיות אל התקשורת הממשית.
אתם כבר מתחילים לראות איך זה יכול לשמש אתכם?
איך נוכל להשתמש בזה?
אתם כבר לא צריכים לכתוב פוסטים רק כדי שאנשים יאהבו אותם. יותר מכך – זה לא נכון לעשות כך, וזה אפילו מפחית את הסיכויים שאנשים יראו אתכם.
עכשיו כשאנשים יכולים להביע כל כך הרבה רגשות אחרים על הפוסטים שלכם, תנו להם את האפשרות לעשות זאת. תנו להם להביע אהבה, או שאולי תדהימו אותם, וגם אל תתביישו להכעיס אותם.
זכרו, כעס הוא לפעמים כלי הפרסום המוצלח ביותר. זוכרים את מחאת המילקי שהייתה לפני כשנתיים? אתם יודעים שבעקבות המחאה הזו, והכעס הציבורי על מילקי, מילקי רק הגדילה את הרווחים ואת המכירות שלה? זה היה פשוט פרסום חינמי שדחף אותה קדימה במדפים.
אם תעוררו כעס בקרב הקוראים שלכם, עד גבול מסוים, הם יכולים לפרסם אתכם ובעצם לחשוף אתכם לאנשים אחרים. לפעמים זה יכול להיות שלילי, ולכן חשוב לדעת לעשות זאת בדרך הנכונה (או אולי לא בכוונה תחילה), אבל זה יכול להיות שווה את הניסיון.
אל תכעיסו אנשים לשווא, אבל תדעו לנתב את הכעס הזה למקום שיווקי נכון.
שימושים נוספים?
תוכלו גם לפרסם סקר בדף העסקי שלכם שמבקש תשובות באמצעות “לייק” או “אהבה” לדוגמה. מה הכוונה בסקר?
נניח ואתם מוכרים שני מוצרים שונים. פרסמו תמונה של כל אחד מהם (באותו הפוסט) ובקשו מקהל הלקוחות שלכם להכריע – מה הם מעדיפים? “לייק” למוצר א’, “אהבה” למוצר ב’.
כך לא רק שהפוסט שלכם יקבל יותר לייקים ורגשות, גם תוכלו לאסוף מידע על דעת הקהל שלכם – מה באמת הם יותר אוהבים?
אם אתם רוצים שהמידע גם יהיה אמין באמת, הקפידו ש”לייק” הוא לא אחת מאפשרויות ההצבעה. “לייק” לפעמים נלחץ סתם כי אהבנו את הפוסט, ואז הוא משפיע על תוצאות הסקר. לכן, הפרידו לדוגמה בין האפשרויות באמצעות “תדהמה” ו-“אהבה” ולא באמצעות לייק.
בוא ננסה את זה כבר עכשיו
שבו עם עצמכם רגע, וחשבו על הרגשות של פייסבוק – “אהבה”, “תדהמה”, “צחוק”, “בכי” ו-“כעס”. שבו וכתבו פוסט שיכול לעורר בכל פעם את אחד מהרגשות הללו ופרסמו אותו. זה לא חייב להיות בעמוד שלכם, על מנת לא לפגוע ביכולתכם, אבל חשוב שזה יהיה במקום בו אנשים יחשפו אליו.
האם הצלחתם לעורר את הרגש שניסיתם? אם לא, איזה רגש כן הצלחתם לעורר? חשוב לדעת לעורר את הרגשות אליהם אתם מכוונים, אפילו יותר משחשוב ללמוד איך להימנע מלעורר רגשות אחרים. התאמנו על זה והפכו למקצוענים – גרמו לאנשים להביע בדיוק את הרגש שרציתם שיביעו.
כתבתם פוסטים כאלו? או שאולי יש לכם שאלות נוספות? ספרו לנו בתגובות.