במאמר הקודם שלנו “4 צעדים להפוך כתיבה שיווקית לשיווק מצליח – חלק ראשון” עסקנו ברקע לחשיבותה של הכתיבה השיווקית ובצעד הראשון שעלינו לעשות. אם קראתם אותו, עשיתם מחקר? הבנתם מי הם קהל הלקוחות שלכם ומהם הם מחפשים? מי הם המתחרים? על מה הם כותבים? מה חסר להם שאתם יכולים למלא אצלכם?
בשלב הזה אתם כבר אמורים להיות מוכנים להתחיל לכתוב – יש לכם רעיון, יש לכם כיוון, אתם יודעים כבר מהי מטרת המאמר ומה תהייה הקריאה לפעולה בו. אז אתם מוכנים? בואו נעבור לשלושת השלבים הבאים:
טיוטה ראשונית
בשלב זה נכתוב כל מה שיש לנו לכתוב – אל תחשבו על איך אתם כותבים, או אם יכולתם לכתוב את זה יפה יותר – פשוט תכתבו.
כתבו הכול:
כל מה שיש לכם לומר, כל מה שעובר לכם בראש. שפכו אל הדף את כל המילים שאתם יכולים לחשוב עליהם. השתמשו בכל מילות המפתח שאתם יכולים לחשוב עליהן. ענו על שאלות כמו – מה יעניין את הלקוח שלי? איך המוצר שלי יכול לעזור לו (בתחום עליו אתם כותבים)? מה אני רוצה שהם יעשו?
נסו לחשוב אלו שאלות יעלו לקוראים בזמן הקריאה וענו עליהן:
לדוגמה – מה המוצר שלכם עושה? או, מה הרעיון המרכזי שעליו אתם כותבים? חשבו על הנושא, התחילו לכתוב, וחשבו תוך כדי אם ברורים מספיק ולא משאירים מקום לשאלות. בחרתם לפרסם מוצר בכתיבה הנוכחית – הקפידו לענות על כל הספקות וההתנגדויות שהקוראים שלכם עלולים להעלות.
השתמשו גם בהמלצות:
הראו סימוכין למה שאתם כותבים עלו. אם הכנסתם לדוגמה נתונים סטטיסטיים, ציינו מאיפה לקחתם אותם. אם אתם מדברים על אתר מסוים, צרפו אליו קישור. נסו אולי גם לצרף ציטוט רלוונטי וציינו מי אמר אותו. אם מדובר במוצר – צרפו המלצות עליו מלקוחות שכבר קנו.
זכרו להשתמש בשפה בה הלקוחות שלכם משתמשים:
דברו ישירות ללקוח והשתמשו בגוף שני – עם זאת, שימו לב שבעברית יש לנו בעיה להשתמש בגוף שני יחיד (את/ה) כי אז אנחנו עלולים לפנות רק לגברים או רק לנשים. כאשר אנחנו משתמשים בגוף שני רבים (אתם/ן), העין העברית מקבלת את השימוש בזכר לשני המינים על אף ויכוחים רבים שקיימים כיום בנושא.
כפי שאתם קוראים במאמר שלפניכם, כאשר אנו פונים אליכם – הקוראים, אנו משתמשים בגוף שני רבים, זכר.
עריכת הטיוטה
אחרי שכתבתם כבר הכול, והתעלמתם לגמרי מהעריכה של הכתיבה שלכם, הגיע הזמן להפסיק זאת ולהתחיל לערוך.
התחילו בלקרוא:
ראו את הטיוטה שלכם שוב ועשו תיקונים לכתב או תיקונים ראשונים שנראים לכם. לפעמים שאנחנו כותבים אנחנו לא שמים לב ועושים שגיאות, או כותבים דברים בצורה לא נכונה. קראו שוב את הטיוטה כך שתקבלו מושג מנקודת מבטו של הקורא על איך המאמר שלכם נראה.
אחדו תכנים דומים:
ייתכן שבזמן הכתיבה לא שמתם לב וחזרתם על עצמכם. במקרה שכזה, אחדו את התכנים הדומים הללו.
ניתן לעשות זאת על ידי ריכוזם באזור אחד במאמר, יצירת קישורים ביניהם וכדומה. או שאולי על ידי הורדת חלק מסוים ושילבו בחלק אחר שדומה לו. הקפידו שאתם לא קופצים בין נושאים או חוזרים לנושאים שכבר נגעתם וסיימתם עימם. בדרך זו תצרו רצף במאמר.
איך תתפסו את הקוראים שלכם?
כהמשך לסידור המאמר, עליכם להקפיד שהוא נוח לקריאה וימשוך את הקורא עוד ועוד לתוכו.
הכותרת צריכה להוביל לפיסקה הראשונה, הראשונה לשנייה וכן הלאה. התחילו באיזו שאלה פרובוקטיבית, או ציון עובדה מעניינת. נסו לתאר בכותרות את התועלת שיקבל הקורא בעת הקריאה והביאו אותו לקרוא את המאמר עצמו. כל שורה במאמר שלכם צריכה לגרום לקורא לרצות לקרוא את השורה הבאה.
הקלו על הקוראים:
הדגישו מילים חשובות, מילות מפתח, מסרים משמעותיים וכדומה. הקפידו שלקורא יהיה קל למצוא את המקום בו עצר או שאם התחיל לחשוב על דברים אחרים, יידע למצוא את עצמו מחדש ולחזור למאמר.
המילים שמודגשות, כפי שאתם רואים במאמר שלפניכם, מבליטות מסרים חשובים ומסייעות לכם הקוראים לשמור על ריכוז. קפיצות השורה וסימני הפיסוק מחלקים את המאמר לחלקים שמקלים עלינו למצוא אח”כ את המקום בו נאלצנו להפסיק.
חדדו את המסר העיקרי:
למאמר שלכם יש מטרה מסוימת, נכון? זה הזמן לוודא שהיא ברורה, שהמסר עובר, ובאותה מידה לוודא שהקורא לא מקבל על המסר רושם שלילי. הכניסו את המסר בנקודות מפתח, ואולי רק בסוף, אך לא יותר מידי פעמים. אתם לא רוצים שהקורא יאבד עניין כי חזרתם על עצמכם יותר מידי.
צעד אחרון – בדיקה אחרונה לפני פרסום
כבר עברתם על המאמר שלכם, הוא נראה לכם מוכן, ואולי כבר הגיע הזמן לפרסם אותו.
אבל עיצרו.
בשלב זה לכו והכינו לכם כוס קפה. נקו את הראש. עיסקו במשהו אחר – אולי יש לכם משימה אחרת לעשות? אולי תצפו בטלויזיה באיזו תכנית אהובה? עשו משהו שיגרום לכם להפסיק לחשוב על מה שכתבתם.
ובזמן הזה, תנו למישהו אחר לקרוא את אשר כתבתם. כאשר הוא סיים לקרוא, ואתם ניקיתם את ראשכם, שבו איתו, או איתה, קראו שוב את המאמר, ועברו על הנקודות הבאות:
- האם המאמר פשוט לקריאה?
- קל לכם לקרוא את המאמר עכשיו? הוא יהיה פשוט גם לקוראים.
- אולי הדגשתם את המילים הלא נכונות?
- אולי לא הדגשתם מספיק?
- או שהדגשתם יותר מידי?
- כמה שורות קפצתם?
- המסר באמת עבר? חדדו אותו אם צריך. הכניסו אותו במקומות יותר רלוונטיים.
- איך אתם מרגישים עם המסר שלכם – הוא היה מספיק ברור?
זהו, אתם מוכנים
עכשיו אפשר לומר שבאמת סיימתם. המאמר שלכם מוכן לפרסום ואתם יכולים להיות בטוחים שהמסר שרציתם להעביר, עבר.
אם אתם עדיין לא לגמרי בטוחים ביכולת הכתיבה שלכם, או שאולי אתם רוצים טיפים נוספים בנושא. יש לנו באתר ביזאופ מאמרים רבים בנושא כתיבה שיווקית. לדוגמה המאמרים “שני ביטויים שיעזרו לכם להגדיל את המכירות שלכם“, או “שלוש דרכים מוכחות מדעית להפוך את התוכן שלכם לבלתי נשכח“ יכולים לשדרג לכם את יכולות הכתיבה עד מאוד, נסו אותם.